De Chinese internetgigant heeft een Amerikaans bedrijf gekocht dat betalingen regelt via de adertjes in je ogen. 

De adertjes in je ogen zijn net zo uniek als je vingerafdruk of iris. En wellicht straks ook de toegang tot je portemonnee. Als het aan de Chinese internetgigant Alibaba ligt, gaan we in de toekomst betalen met onze ogen.

Alibaba heeft in stilte het Amerikaanse EyeVerify gekocht, naar verluidt voor een bedrag tussen de 70 en 100 miljoen dollar (62 tot 89 miljoen euro). De startup, gevestigd in Kansas City, specialiseert in software die de adertjes in je ogen herkent en gebruikt om – nu al – je smartphone te ontgrendelen of in te loggen in je mail. De app herkent de patroontjes van de bloedvaten en baseert daarop of je toegang krijgt of niet. Volgens EyeVerify is de methode veiliger dan een wachtwoord van 50 tekens.

Al sinds vorig jaar test Alibaba de techniek via de betaalapp Alipay. De testgebruikers kunnen zelf kiezen welke verificatie ze inzetten: de oogscan, een vingerafdruk of toch gewoon een ‘ouderwets’ wachtwoord.

Het is volgens Quartz niet verwonderlijk dat Alibaba toekomst ziet in de methode. Online fraude groeit enorm in China en is een aanzienlijk probleem voor internetbedrijven. Bijna 25.000 gevallen van internetfraude kwamen vorig jaar binnen in Peking, met een gemiddelde schade van 670 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl